Forskningsdagenes store nykommer på arrangementssiden i år er Forsker Grand Prix. Konseptet har fungert veldig godt, og sekretariatet håper å kunne utvide fra tre arrangementer i 2010 til at flere steder får sitt Forsker Grand Prix neste år.
Forskning.no samlet kommunikasjonsfolk og journalister fra Universiteter, Høgskoler og forskningsinstitutter til kommunikasjonsseminar i Trondheim i begynnelsen av november.
Forskningsdagenes sekretariat benyttet anledningen til å vise frem en mini-utgave av Forsker Grand Prix. Både prestasjonene, opplegget og mentometerknappene skapte stor begeistring blant seminardeltakerne.
Bakgrunnen for å lage en mini-utgave i Trondheim var todelt. Forsker Grand Prix er en måte å vise frem forskning på som både er seriøs og underholdene, og det er lettere å forklare opplegget ved å fysisk vise det fram enn bare å skulle forklare. Dessuten vil Forskningsdagene at konseptet skal være representert flere steder i landet neste år, og blant seminardeltakerne fantes flere mulige arrangører – som kunne ta med seg idéen hjem til egen institusjon etter seminaret.
Erfaringer fra årets arrangementer er svært gode. Forsker Grand Prix er et underholdende show og dermed et godt tilskudd til typen arrangementer som foregår under Forskningsdagene. Men vel så viktig er det at konseptet bidrar til oppmerksomhet rundt forskningsformidling som sådan og kandidatene blir kurset og coachet, slik at de både under arrangementet og ved senere anledninger er bedre formidlere. Opplegget skapte også positive ringvirkninger i form av medieomtale for instituttene som hadde deltakere i Forsker Grand Prix. Sist men ikke minst; stipendiatene opplevde det som hyggelig og nyttig å bli kjent med kollegaer fra andre fagmiljøer.
Kort sagt – både deltakerene selv, institusjonene de tilhører, arrangører, dommere og publikum vender tommelen opp for Forsker Grand Prix!